Canonul si inspiratia Sfintei
Scripturi vazute din punct de vedere ortodox
Dupa invatatura ortodoxa, Revelatia dumnezeiasca
supranaturala se afla cuprinsa in Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie. Amandoua
ne transmit acelasi cuvant mantuitor al lui Dumnezeu. Fata de Sfanta Traditie
insa, Sfanta Scriptura poseda o calitate unica si supranaturala, aceea de a fi
scrisa sub inspiratia divina, de a fi o opera divino-umana (teandrica).
Caracterul inspirat al Scripturii intemeiaza si canonicitatea ei.
Canonicitatea si inspiratia Sfintei Scripturi
si, pe temeiul acestora, rolul ei unic pentru credinta si viata crestina,
constituie o mostenire a Bisericii celei nedespartite, fiind marturisite astazi
de fiecare din diferitele ramuri confesionale.
Unele diferente in intelegerea acestor
concepte fac insa ca Scriptura sa fie privita din perspective diferite intr-o
Biserica sau alta, ajungandu-se uneori pana la a se considera litera ca
singurul criteriu al adevarului, pierzandu-se duhul si viata cuvintelor
dumnezeiesti (Sf. Ioan 6, 63).
Perspectiva ortodoxa accentueaza raportul
organic intre Scriptura, Traditie si Biserica, principiul unitatii lor fiind
Duhul Sfant. Prin inspiratia Duhului Sfant s-a scris Sfanta Scriptura. Iar
stabilirea canonului scripturistic, pe baza recunoasterii caracterului inspirat
al diferitelor carti biblice, este o lucrare a Aceluiasi Duh Sfant in Biserica si
face parte din Traditie.
1. Canonul Sfintei Scripturi
Cuvantul "canon" (de la gr. Kanon =
masura, cu sensul figurat de "norma", "indreptar"), aplicat
Sfantei Scripturi, inseamna colectia cartilor pe care Biserica le-a recunoscut
ca inspirate de Sfantul Duh si izvoare ale Revelatiei divine si, ca atare,
drept normative pentru credinta si viata crestina.
Desi aplicarea acestui termen la Sfanta
Scriptura apare numai in sec. IV - conceptul de colectie a cartilor sfinte si
constituirea de liste a acestor carti sunt cu mult mai vechi. Canonul Vechiului
Testament fusese incheiat inainte de inceputul Crestinismului. Colectionarea
cartilor sfinte ale evreilor s-a facut treptat, pe masura redactarii lor, si a
luat sfarsit in epoca post-exilica. Mantuitorul si Sfintii Apostoli,
referindu-se la Scriptura aveau, deci, in vedere colectia completa, a cartilor
sfinte ale Vechiului Testament. Iisus Hristos cunoaste diviziunea tripartita a
Scripturii vechi adoptata de iudaism, dupa cum rezulta, de pilda, din Luca 24, 44,
unde vorbeste de "Legea lui Moise", de "prooroci" si de
"psalmi", ultimul termen denumind intregul grup al asa-numitelor
"aghiografe", a carui constituire a marcat si incheierea canonului
iudaic.
Alteori Domnul vorbeste de
"Lege si prooroci" (Matei 7, 12; 22, 40; Luca 16, 16; par. Matei 11,
13), sau numai de "Lege", ca pars pro toto (Ioan 12, 34). In toate
aceste cazuri este vorba de intreg Vechiul Testament canonic, cu cele 39 carti
ale sale, pe care insa traditia iudaica le grupa de asa maniera incat sa
rezulte un numar de 22 carti, dupa numarul literelor din alfabetul ebraic.
Folosind impartirea tripartita a celor 22 (39)
carti vechi testamentare, Mantuitorul Hristos "confirma canonul evreilor
drept o colectie normativa, la care nu adauga si din care nu indeparteaza
nimic. Totodata, Iisus Hristos recunoaste autoritatea divina a Vechiului
Testament (Matei 4, 4-10; 21,12; 22,29; Marcu 12, 24, 29 s.a.), spunand ca
aceasta cuprinde "cuvantul lui Dumnezeu" (Ioan 10, 3,5). Matei
considera Vechiul Testament o mare profetie divina (Matei 5, 18) si pune
misiunea Sa mantuitoare in raport cu proorociile biblice (Ioan 5, 39, 46; Mc.
14, 21; Luca 22, 22; 24, 46-47 s.a.). Aceasta atitudine fata de Vechiul
Testament o marturiseste in general in Noul Testament.
Apostolii socotesc Vechiul Testament drept un
izvor al Revelatiei dumnezeiesti (Fapte 3, 22; 4, 25; 28, 25 s.a.), il citeaza
ca Scriptura Sfanta si cuvant al lui Dumnezeu si-i releva caracterul profetic
in raport cu evenimentele evanghelice (Fapte 2,
16; Rom. 1, 2 ; 10, 11; I Cor.
15, 3 s.a.) si afirma raspicat faptul inspiratiei sale divine (II Tim. 3, 16; I
Petru 1, 10-12; II Petru 1, 20-21).
Astfel, marturia Noului Testament privind
canonul vechitestamentar are nu numai o valoare istorica, atestand faptul
incheierii acestui canon, ci si o inalta valoare teologica. In deplina
conformitate cu invatatura Domnului, "Biserica primara a preluat Vechiul
Testament ca pe o parte integrala din propriul sau mesaj revelat" (Ioan 2,
22; I Cor. 9, 9-10 ; I Tim. 5, 18).
Interpretat in lumina Noului Testament, ca o
Revelatie pregatitoare pentru Hristos (Gal. 3, 24), Vechiul Testament a devenit
cea dintai carte sfanta a Bisericii crestine (Fapte 17, 2, 11; 18, 28).
La colectia de carti sfinte ale Vechiului
Testament, Biserica a adaugat, pe masura ce erau redactate, scrierile care se
vor constitui ca Noul Testament. Din a II-a Epistola a Sfantului Apostol Petru
rezulta ca, de pilda Epistolele pauline erau adunate intr-un corpus indata dupa
aparitia lor (3, 19,16) si ca, in ce priveste valoarea si autoritatea, erau
puse pe acelasi plan cu "celelalte Scripturi" (II Petru 3, 15-16),
adica, desigur, cu scrierile Vechiului Testament.
Un Corpus paulinum v-a poseda si Sfantul
Ignatie Teoforul, cum rezulta din a sa Epistola catre Efeseni (XII, 2). In
scrierile crestine ale secolelor II-III sunt citate ca autoritative si
apostolice toate cele 27 de carti ale Noului Testament, desi se mai manifesta
unele ezitari fata de cateva dintre ele. Problema extensiunii canonului Noului
Testament se va limpezi definitiv, la sinoadele locale din Laodiceea (306);
Hippo (393) si Cartagina (397 si 419) ".
Istoria canonului biblic demonstreaza in modul
cel mai elocvent rolul Bisericii si al Traditiei la nasterea Sfintei
Scripturi. Daca Vechiul Testament a fost primit, ca Revelatie pregatitoare pe
temeiul atitudinii Mantuitorului fata de el, constituirea Noului Testament este
opera Bisericii, calauzita de Duhul lui Hristos (Ioan 15, 26; 16, 13).
Scrierile sfinte ale Apostolilor si ale ucenicilor lor au fost concepute si
acceptate de la inceput ca documente cu autoritate inconteistabila pentru
credinta si viata crestina.
Biserica a stabilit de la inceput
"corelatia cu totul specifica intre Revelatia lui Hristos si propovaduirea
Apostolilor Sai". Acestia au fost randuiti de catre Mantuitorul ca
"martori" ai Sai (Fapte 1, 8; Luca 24, 48; Ioan 15, 27). Si nu numai
ca Apostolii insisi au constiinta calitatii lor de "martori" ai
Mantuitorului (Fapte 2, 32; 3, 15; 5, 32; 10, 39; I Petru 5, 1), ci Biserica
insasi le recunoaste aceasta calitate, socotindu-i "martori oculari si
slujitori ai Cuvantului" (Luca 1, 2). La calitatea de "martori"
se adauga o harisma speciala in legatura cu propovaduirea Evangheliei pe care
o primesc Apostolii de la Mantuitorul (Ioan 14, 16-17). Ei nu vorbesc de la ei
insisi, ci prin ei vorbeste Hristos.
Sfantul Apostol Pavel zice: "Propovaduim
in numele lui Hristos, ca si cum
Dumnezeu v-ar indemna prin noi" (II Cor. 5, 20; 2, 17; I Tes. 2, 13).
Criteriul acceptarii diferitelor scrieri in
comun nu l-a constituit insa numai o apostolicitate externa. Caci, de fapt, nu
toate scrisorile Noului Testament au fost redactate de autori din numarul
restrans al Apostolilor.
Apostolicitatea scrierilor Noului Testament
are un sens mai larg de fidelitate stricta in ce priveste transmiterea
invataturii apostolice. "Cartile Noului Testament nu sunt altceva decat
consemnarea scrisa a credintei Bisericii primare, ai carei marturisitori sunt
Sfintii Apostoli. Daca Biserica de la inceput a primit diferitele texte ale
Noului Testament in canonul sau se datoreste faptului ca ea a gasit in ele
chezasia credintei vremurilor apostolice si a facut din aceasta credinta
indreptarul vietii si al activitatii sale".
S-a spus, pe drept cuvant, ca prin conceptul
de "Biserica primara" nu se intelege numai o prima etapa in istoria
Bisericii crestine. Biserica primara este si un dat teologic, care-si are
temeiul in unicitatea apostolatului. Si exista o relatie speciala intre Noul
Testament si realitatea teologica pe oare o reprezinta Biserica primara.
intemeind Biserica, Hristos, prin Duhul Sfant, a si inzestrat-o, prin lucrarea
aceluiasi Duh Sfant, cu scrisori care sa constituie o obiectivare absolut
fidela a credintei apostolice, o norma pentru toate timpurileli. De aceea si
Revelatia nu s-a incheiat odata cu incheierea lucrari mantuitoare a Domnului,
ci odata cu moartea ultimului Apostol, la sfarsitul veacului numit
"apostolic".
In legatura ou canonul scripturistic, trebuie
sa revelam si un punct in care exista disensiunea intre Rasaritul ortodox si
Apus. Este vorba de atitudinea fata de cartile "anaghinoscomena"
(bune de citit), care, desi nu fac parte din canonul biblic, sunt totusi
tiparite de ortodocsi alaturi de cartile canonice, recunoscandu-li-se o valoare
instructiva si morala.
In atitudinea sa fata de cartile
anaghinoscomena ale Vechiului Testament, Ortodoxia se afla pe linia celei mai
bune traditii patristice.
Se stie ca Sinodul de la Laodiceea (360-375),
in canonul 59, face distinctie clara intre "cartile canonice" si
"cartile necanonice", pentru ca in canonul urmator (60) sa dea lista
cartilor canonice (intre care, e adevarat, sunt mentionate si doua carti
"bune de citit": Baruh si Epistola lui Ieremia. Sfantul Atanasie cel
Mare, intr-o epistola a sa din anul 367, confirmata de Sinoadele Trulan (692) si VII
ecumenic (787) ca al doilea canon al acestui Sfant Parinte, imparte
cartile Vechiului Testament in trei categorii:
a) carti canonice (intre care si el numara pe
cele doua necanonice mentionate anterior).
b) carti necanonice, pe care le socoteste, pe
linia Traditiei, bune de citit.
c) carti apocrife.
Lui ii este atribuita si Sinopsa Sfintei
Scripturi, in care apar aceleasi trei grupe de carti, cele necanonice fiind
numite "controversate", antilegomena.
Aceeasi stricta deosebire intre cartile
canonice si cele necanonice o fac Sfantul Epifanie al Ciprului (+ 403), Leontiu
de Bizant, Sf. Ioan Damaschinul (+754), iar in Apus Rufin de Aquileea (+ 411),
Fer. Ieronim (+ 420) s.a.
In Apus insa, se va inaugura o noua linie prin
Fer. Augustin (+430), care numara intre cartile canonice si unele scrisori din
grupul celor "bune de citit": Tobit, Iudit, I si II Macabei,
intelepciunea lui Isus Sirah si intelepciunea lui Solomon, precizand la sfarsit
ca "acestea sunt 44 carti care au autoritate pentru Vechiul
Testament".
Sinoadele locale africane de la Hippo (393) si
Cartagina (397 si 419) confirma lista cartilor canonice asa cum o stabilise
Fer. Augustin. Aceasta atitudine va predomina in Apus si va fi sanctionata
definitiv in Biserica Romano-catolica printr-o hotarare a Conciliului Tridentin
(1546).
Protestantismul, adoptand ca baza a traducerii
textelor sfinte Biblia ebraica, a revenit la canonul cu numai cele 39 carti
sfinte pentru Vechiul Testament. El a cazut, insa, intr-o extrema opusa celei
a Romano-catolicismului, nu numai prin faptul ca a dat cartilor neoanonice
denumirea de "apocrife", in dezacord cu traditia patristica, ci si
prin aceea ca in Protestantism s-a ajuns la negarea oricarei valori a acestor
carti si chiar la excluderea lor din editiile Bibliei.
In ce priveste pozitia ortodoxa fata de
cartile anaghinosicomena, este adevarat ca nu exista unele ezitari, sub
influenta Apusului. Astfel, de pilda, daca "marturisirea de credinta"
(in editia din 1633) a lui Mitrofan Critopulos si Sinodului din Constantinopol
(1672) pastreaza distinctia traditionala intre cartile canonice si cele
necanonice, afirmand totodata calitatea de "bune si edificatoare" a
celor din urma, "Pavaza Ortodoxiei" a lui Dositei si Sinodul local
din Ierusalim (1672) socotesc drept canonice si pe unele dintre cartile
anaghinoscomena. Aceasta atitudine, straina de traditia ortodoxa, se explica
prin zelul lui Dositei in combaterea marturisirii calvinizante a lui Chiril Lucaris
(1692).
Biserica Ortodoxa Romana si-a precizat in mod
oficial atitudinea fata de cartile anaghinoscomena in Cartea de invatatura
tiparita cu aprobarea Sf. Sinod. Dupa afirmatia ca nu exista decat 39 carti
canonice ale Vechiului Testament, despre cartile anaghinoscomena se spune ca
"Biserica, socotindu-le folositoare si ziditoare de suflet, le-a
recomandat spre citire catehumenilor".
Sunt insirate apoi cele 10 carti
anaghinoscomena si adaosurile necanonice la unele scrieri vechi-testamentare.
Pe linia acestei atitudini, Biserica Ortodoxa Romana a tradus si a pastrat
aceste carti in editiile Sfintei Scripturi, dar separat de cele canonice.
Mai adaugam ca in Ortodoxie multe din cartile
anghinosconiena, ca si unele adaosuri la cartile canonice ale Vechiului
Testament sunt folosite in cultul divin, ceea ce constituie o consecinta
practica a recunoasterii lor ca bune si edificatoare si a superioritatii lor
fata de orice scriere profana.
2. Inspiratia Sfintei Scripturi
Canonul biblic este rezultatul recunoasterii
de catre Biserica a caracterului inspirat al diferitelor carti ale Sfintei
Scripturi.
Faptul inspiratiei biblice este recunoscut de
toti crestinii. Alaturi de nenumarate marturii indirecte, in Sfanta Scriptura
insasi gasim si marturii directe ale inspiratiei ei. Insusi cuvantul
"inspiratie" sau "insuflare" este de origine biblica.
Sfantul Apostol Pavel zice: "Toata
Scriptura este insuflata de Dumnezeu (theopneustos) si de folos spre
invatatura, spre mustrare, spre indreptare, spre inteleptirea cea intru
dreptate desavarsit." (II Tim. 3, 16).
Substantivul theopneustia este derivat de la
adjectivul folosit de Apostolul neamurilor.
O exprimare deosebit de sugestiva in ce
priveste inspiratia biblica foloseste si Sfantul Apostol Petru, cand zice: "Dar
inainte de toate trebuie sa stiti ca nici o proorocire a Scripturii nu se
talcuieste dupa socotinta fiecaruia. Pentru ca niciodata proorocia nu s-a facut
din voia omului, ci oamenii cei sfinti ai lui Dumnezeu au grait purtati fiind
de Duhul Sfant" (II Petru 1, 20-21).
Daca aceste texte se refera la Vechiul
Testament, exista destule marturii si in ce priveste inspiratia cartilor Noului
Testament. Sfintii Apostoli au constiinta ca propovaduirea lor, care are ca
temei pogorarea si lucrarea Sfantului Duh in Biserica, poarta pecetea
inspiratiei divine (II Cor. 2, 17; 13, 3 s.a.). Nu numai propovaduirea pe cale
orala, ci si cea pe calea scrisului. Invatatura apostolica scrisa nu poate fi
cu nimic mai prejos, in ce priveste valoarea si autoritatea, decat cea orala.
Apostolii insisi nu fac nici o deosebire intre propovaduirea lor verbala, al
carei caracter inspirat este clar afirmat, de pilda, Sfantul Apostol Petru,
intr-un text asupra caruia ne vom opri ceva mai incolo (I Petru 1, 12) si intre
scrierile lor (II Tes,2, 15 ; I Ioan 1, 1-5).
Caracterul inspirat al unor scrieri
neotestamentare este chiar confirmat in mod direct, de pilda atunci cand
Sfantul Apostol Petru pune Epistolele pauline pe acelasi plan cu Scripturile
vechitestaimentare (II Petru 3, 15-16), sau cand autorul Apocalipsei, in
finalul scrierii sale, se exprima de asa maniera, incat sa nu se lase nici o
indoiala asupra autoritatii divine a lucrarii, cu nimic mai prejos de cea a
Pentateuhului (Apoc. 22, 18-19; Deut. 4, 2; 12, 32).
Sfintii Parinti afirma consecvent caracterul
inspirat al intregii Biblii, fie in mod direct, fie citand texte biblice ca
sfinte si dumnezeiesti. Sfantul Atanasie cel Mare, de exemplu, afirma:
"Fiilor, toata Scriptura noastra, atat cea veche, cat si cea noua, este
insuflata de Dumnezeu.". Iar Sfantul Ioan Gura de. Aur zice:
"Scripturile sunt scrierile pe care Dumnezeu le-a trimis oamenilor".
Daca faptul inspiratiei nu ridica probleme
deosebite, fiind acceptat de toate Bisericile, nu acelasi lucru se poate spune
despre natura inspiratiei.
Precizam de la inceput ca teologia ortodoxa
face distinctie intre inspiratie si Revelatie, afirmand totodata stransa
corelatie intre cele doua. Daca Revelatia divina e impartasirea unor adevaruri
dumnezeiesti, inspiratia este mijloc de comunicare si de transmitere a
Revelatiei. Din raportul dintre Revelatia divina si inspiratia biblica rezulta
caracterul propriu si valoarea Sfintei Scripturi. "Inspiratia biblica
asigura o identitate de substanta intre Revelatia divina si cuprinsul de
natura revelata al Sfintei Scripturi autentice. Cuprinzand in slova ei adevarul
revelat autentic, Biblia este cuvantul lui Dumnezeu in cel mai propriu si mai
deplin inteles".
Pentru a ne apropia de intelegerea naturii
inspiratiei, putem lua ca punct de pornire textul din Evrei 1, 1-2 "Dupa
ce Dumnezeu odinioara, in multe randuri si in multe chipuri, a vorbit
parintilor nostri prin prooroci, in zilele acestea mai de pe urma ne-a grait
noua prin Fiul, pe care L-a pus mostenitor a toate si prin care a facut si
veacurile". Aceste cuvinte "fixeaza ideea crestina a inspiratiei ca o
taina mantuitoare. Hristos este centrul - Cuvantul total, definitiv, plinirea
Revelatiei, in jurul caruia gasim cercurile concentrice ale activitatii
creatoare a Fiului, ale manifestarii Sale in univers si ale multor cuvinte ale
lui Dumnezeu trimise din timp in timp ca inamtemergatoare ale Cuvantului care
le incununeaza pe toate". Astfel trebuie sa gandim inspiratia din
perspectiva tainei centrale a unirii divinitatii cu umanitatea in persoana
Fiului lui Dumnezeu intrupat, mort si inviat.
Cuvantul lui Dumnezeu "intrupat" in
Scriptura face parte din taina Logosului intrupat in istorie. Aceasta
intelegere a tainei inspiratiei biblice in raport cu teandria Cuvantului
intrupat din Fecioara Maria o gasim inca in scrierile patristice. Astfel, dupa
Origen, intruparea (ensomathosis) Logosului se realizeaza fie cand se face Om,
fie cand devine Scriptura. In ambele moduri, Logosul, insensibil si invizibil
in Sine, a venit spre om intr-o maniera in care sa poata fi sesizat de acesta.
"Cuvantul lui Dumnezeu nu are nici carne, nici trup. Dupa natura Sa
dumnezeiasca, El nu poate fi nici rostit, nici vazut; insa odata ce se
intrupeaza, se poate vedea si scrie.
Deoarece Cuvantul S-a intrupat, exista o
genealogie a lui Iisus Hristos (Matei 1, 1). In acelasi sens se exprima Sfantul
Maxim Marturisitorul: "Cuvantul lui Dumnezeu se numeste trup nu numai
fiindca S-a intrupat, ci si fiindca Dumnezeu-Cuvantul Cel simplu, Care era la
inceput la Dumnezeu si Tatal si avea in Sine limpezi si dezvaluite modelele
tuturor, necuprinzand asemanari si ghicituri, nici istorii alegorice, cand vine
la oameni, care nu pot sa se apropie cu mintea dezbracata de cele obisnuite
lor, se face trup, imbracandu-se si multiplicandu-se in varietatea
istorisirilor, ghiciturilor, asemanatoare si cuvintelor intunecoase. Caci
Cuvantul se face trup prin fiecare din cuvintele scrise (in Sf.
Scriptura)".
Aceeasi intelegere o exprima si o alta
paralela - aceea intre Sfanta Scriptura si Sfanta Euharistie. Dupa Origen,
"noi bem sangele lui Hristos nu numai in ritul sacramental, ci si cand
primim cuvintele care contin viata". Slujba ortodoxa pune in evidenta
foarte pregnant aceasta idee a comuniunii cu Hristos si prin Scriptura. Prezenta
Evangheliarului la sfintele slujbe este semn al prezentei lui Hristos. Iesirea
cu Evanghelia la Sfanta Liturghie semnifica iesirea lui Hristos la
propovaduire. Nicolae Cabasila zice: "Prin Evanghelie se arata
Hristos".
Dupa citirea Evangheliei, credinciosii se
adreseaza lui Hristos Insusi cu lauda: "Slava Tie, Doamne".
Ascultarea Evangheliei este deja comuniune cu Hristos, pregatind comuniunea mai
deplina prin primirea Sfintei Euharistii.
Daca Sfanta Scriptura este o opera teandrica,
exprimandu-L pe Cuvantul Cel vesnic al lui Dumnezeu in limbaj si scriere,
umana, inseamna ca si inspiratia care sta la baza alcatuirii Sfintei Scripturi
are tot caracter teandric. Asa precum Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat "de
la Duhul Sfant si din Fecioara Maria si S-a facut Om", tot astfel se
intrupeaza Cuvantul lui Dumnezeu in Scriptura, prin lucrarea Duhului Sfant,
dar si prin conlucrarea omeneasca. Initiativa si rolul principal este al
Duhului Sfant, "niciodata proorocia nu s-a facut din voia omului"
(II Petru 1, 21), dar initiativa si lucrarea dumnezeiasca au nevoie de acel
"Fiu" al omului, ca si in cazul intruparii din Fecioara Maria.
Unicitatea Scripturii este asigurata de
factorul divin. Intreaga Scriptura este scrisa sub inspiratia aceluiasi Duh al
lui Hristos. Acest, lucru il afirma clar Sfantul Apostol Petru, cand zice: "Aceasta mantuire au cautat-o
cu straduinta si au ocrotit-o cu de-amanuntul proorocii, care au proorocit
despre ce avea sa vina la voi. Cercetand in care si in ce fel de vreme le arata
Duhul lui Hristos, lucrator intre ei, cand le marturisea de mai inainte despre
patimile lui Hristos si despre maririle cele de dupa ele" (I Petru 1,
10-11).
Duhul lui Dumnezeu sau "Duhul Sfant"
(cf. v. 12), care vorbea prin prooroci si care este acum prezent in lucrarea de
propovaduire apostolica, nu este altul decat "Duhul lui Hristos" (v.
11), adica Duhul revarsat in lume la Cincizecime, ca rod al lucrarii
mantuitoare a lui Hristos (Ioan 7, 39; 14, 26; 15, 26; 16, 13). Inspiratia
biblica trebuie inteleasa, asadar, in legatura cu Cincizecimea.
Afirmatia e valabila nu numai pentru Noul
Testament, ci si pentru Vechiul Testament. Sfantul Maxim Marturisitorul zice ca
in Vechiul Testament, Hristos se face un "inaintemergator al Sau
insusi", asa precum prin Noul Testament se face inaintemergator al
deplinei Sale aratari in vesnicie. "Prin gura proorocilor - scrie Paul
Evdokimov - tot Vechiul Testament este o Cincizecime preliminara in vederea
aparitiei Fecioarei si a acelui "Fiu al ei".
Inspiratia scrierilor Noului Testament isi are
originea in mod direct in revarsarea Sfantului Duh la Rusalii. Duhul primit de
Apostoli la Cincizecime este "Duhul adevarului", Care marturiseste
despre Hristos (Ioan 15, 26) si Care-i calauzeste la tot adevarul (Ioan 16, 13).
Impartaisindu-L pe Hristos, cuvantul
Scripturii nu este litera moarta, ci este cuvant "viu si lucrator"
(Evr. 4, 12) si "putere a lui Dumnezeu spre mantuire" (Rom. 1, 16).
Inspiratia biblica este ea insasi impartasire de putere dumnezeiasca si
"nu poate fi redusa la o simpla actiune de inraurire, savarsita de Sfantul
Duh asupra autorilor sacri. Cu alte cuvinte, inspiratia nu trebuie sa fie
redusa la aspectul ei psihologic, tinand seama numai de capacitatea omeneasca
pentru perceperea divinului".
Caracterul teandric al inspiratiei evidentiaza
si rolul activ al factorului uman. Desi in scrierile patristice, incepand cu
cele ale apologetilor din sec. II, adeseori aghiograful este comparat cu un
instrument muzical organon, la care canta Dumnezeu, Cuvantul, sau Duhul Sfant,
sau chiar se foloseste uneori termenul "dictare" pentru rolul
inspirator al Duhului Sfant, teologia patristica n-a inteles sa nege rolul
autorilor umani la scrierea cartilor sfinte. E adevarat ca autorii scrierilor
sfinte dobandesc "mantuirea lui Hristos" prin lucrarea Duhului Sfant
in ei si devin vase ale descoperirii divine (1 Cor. 2, 10). Numeroase texte
biblice ne arata insa ca aghiografii isi pastrau constiinta de sine in vremea
iluminarii lor de catre Sfantul Duh. "Proorocii si Apostolii deopotriva au
primit Duhul ca sa inteleaga tainele dumnezeiesti, care fara o interventie
divina, ar fi ramas inacceptabile pentru ei".
Fagaduindu-le Duhul Sfant, Mantuitorul le zice
Apostolilor ca Acesta nu numai ca ii va invata toate, ci le va si aduce aminte
cele invatate de El (Ioan 14, 26). La sinodul apostolic din Ierusalim,
marturisind inraurirea divina la luarea hotararii, apostolii afirma si rolul
lor: "Parutu-s-a Duhului Sfant si noua" (Fapte 15, 28).
Aghiografii sunt, deci si ei activi in exprimarea
cuvantului lui Dumnezeu, care este si cuvantul lor. "Inspiratia biblica
nu depaseste cadrele creaturale si contingente ale naturii umane, indumnezeind
aghiograful".
In ambele cazuri, cuvantul lui Dumnezeu
"pierde puterile tainice ale legaturii sale cu persoana
Mantuitorului", nu mai este "putere a lui Dumnezeu spre mantuirea a
tot celui ce crede" (Rom. 1, 16).
In concluzie, putem spune ca fixarea canonului
biblic reprezinta un proces decisiv in procesul de comunicare si transmitere a
adevarului revelat in Biserica. Revelatia s-a scris in epoca apostolica, dar
Biserica si-a identificat sursele credintei ei, prin lucrarea Aceluiasi Duh
Sfant care a inspirat pe Aghiografi. Prin fixarea canonului, biserica s-a
pronuntat asupra propriei sale traditii, mostenita de la Sfintii Apostoli.
In ce priveste extensiunea canonului biblic si
atitudinea fata de cartile anaghinoscomena, Biserica Ortodoxa a pastrat cu
fidelitate linia celei mai bune traditii patristice.
Sustinand inspiratia integrala a Sfintei Scripturi,
Biserica Ortodoxa s-a ferit de excesul de teoretizare, asupra naturii
inspiratiei. Taina inspiratiei a fost abordata in Ortodoxie in legatura intima
cu faptul intruparii Fiului lui Dumnezeu. Sfanta Scriptura este in acelasi
timp cuvant dumnezeiesc si cuvant omenesc, asa precum Iisus este totodata
Dumnezeu si Om.
Caracterul temeinic al Scripturii impune
evitarea intelegerii ei ca simpla litera moarta. Daca corectarea textului
biblic cu mijloacele stiintei umane este justificata si necesara, datorita
caracterului sau uman, aceasta cercetare trebuie sa ramana permanent constienta
de misterul prezentei si lucrarii in si prin Scriptura a Cuvantului Celui
vesnic al lui Dumnezeu, spre mantuirea tuturor celor ce cred in El.
Pr. Prof. Vasile Mihoc
SFÂNTA TRADITIE SAU PREDANIA
Sfintele Evanghelii si toate
celelalte părti ale Noului Testament nu cuprind decât o parte din descoperirea
dumnezeiască pe care Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, făcut om
pentru a noastră mântuire, ne-a făcut-o prin viu grai in timpul petrecerii Sale
pe pământ. Acest lucru ni-l spune sfântul apostol si evanghelist Ioan prin
cuvinitele: «sunt si alte multe lucruri pe care le-a făcut Iisus si care, dacă
s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred scrie el ca în lumea aceasta nu ar
incăpea cărtile ce s-ar fi scris» (Ioan XXI, 25).
Acelasi sfânt apostol mai
arată în una din epistolele sale : «Multe având a vă scrie, n-am voit să le
scriu pe hirtie si cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin si sa vă vorbesc gură
către gură, ca bucuria noastră să fie deplină» (2 Ioan I, 12).
Mărturisirile acestea ne
incredintează că multe din faptele si învătăturile Mintuitorului Iisus Hristos
nu ni s-au păstrat In scris, ci că ele au fost însusite si duse mai departe
prin viu grai, de sfintii apostoli si de urmasii acestora, din veac in veac
până la noi. De asemenea, că acestea vor fi duse, cu intelesul lor adevărat, de
adevăratii credinciosi crestini, până la sfârsitul veacurilor. Adică ni s-au
păstrat si ni se fac cunoscute, în scopul mântuirii noastre, prin Sfânta
Traditie.
Din cele arătate mai sus,
întelegem că Sfânta Traditie este a doua cale sau formă principală, cu nimic
mai prejos decât Sfânta Scriptură, egală cu ea, prin care ni s-a transmis
Descoperirea dumnezeiască. Numai că această descoperire de la Dumnezeu a fost
cuprinsă in scris mai târziu decât cea arătată în Sfânta Scriptură. Iar Sfânta
Traditie este viata Bisericii in Duhul Sfânt, este suflul viu al vietii
Bisericii.
Intre Sfânta Scriptură si
Sfânta Traditie este o legătură atât de stransă, incât nici nu se poate face
deosebire între adevărul cuprins în una si în cealaltă. Mărturiile lor despre
adevărul dumneizeiesc se sprijină unele pe altele. Sfânta Scriptură si Sfânta
Traditie sunt cele două căi de transmitere a Revelatiei dumnezeiesti
supranaturale. Ele transmit adevărul dumnezeiesc încredintat Bisericii spre
păstrare si propovăduire.
După cum am arătat, Sfânta
Scriptură este asezarea în scris numai a unei părti din toată învătătura dată
de Mântuitorul Iisus Hristos prin viu grai, iar cealaltă parte ni se face
cunoscută în Sfânta Traditie.
In ttmp, a fost mai întâi
Sfânta Traditie si apoi Sfânta Scriptură, fiindcă Dumnezeu în întelepciuneia Sa
a voit ca adevărurile Descoperirii dumnezeiesti să fie date întâi prin viu
grai, spre a fi usor întelese si primite. Dacă învătătura dumnezeiască s-ar fi
dat de la început în scris, credinta nu s-ar fi răspândit cu aceeasi usurintă
si putere ca prin viul grai cu care e înzestrat tot omul. Credinta se
dobândeste si se întăreste, la cei mai multi oameni, indeosebi prin viu grai,
cum limpede ne grăieste apostolul: «Credinta este din auzire, iar auzirea, prin
cuvantul lui Hristos» (Rom. X, 17).
Insusi Mântuitorul Iisus
Hristos nu a împărtăsit învătătura Sa prin scris ; El nici n-a lăsat nimic
scris si nu a poruncit sfintilor apostoli să scrie, ci să propovăduiască prin
viu grai cele ce au auzit si au văzut trăind. Trimitându-i la propovăduire,
le-a grăit: «Mergând, învătati toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui
si al Fiului si al Sfântului Duh, învătându-i să păzească toate câte v-am
poruncit vouă, si iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârsitul
veacului» (Matei XXVIII, 1920).
Sfintii apostoli au urmat
întru totul poruncii Mântuitorului Iisus Hristos. «Cele ce ai auzit de la mine,
cu multi martori de fată, acestea le încredintează la oameni credinciosi, care
vor fi destoinici să învete si pe altii» (2 Tim. II, 2), scrie sfântul apostol
Pavel ucenicului său Timotei. Si asa, mai mult prin viu grai, au învătat toti
sfintii apostoli, îndrumându-i si pe ucenicii si pe urmasii lor să păstreze cu
sfintenie cele ce au auzit de la ei. Iar dacă asa au făcut, sfântul apostol îi
fericeste, zicându-le : «Va laud ca în toate vă aduceti aminte de mine si
tineti predaniile precum vi le-am dat» (1 Cor. XI, 2). Ba le si porunceste,
zicând iarăsi: «Stati neclintiti si tineti predaniile pe care le-ati învătat,
fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră» (2 Tesal. II, 15).
Dar Sfânta Traditie s-a fixat
în parte încă de timpuriu si s-a păstrat fără schimbare până azi, în hotărârile
si canoanele sinoadelor ecumenice si locale, în simbolurile de credintă, în
scrierile sfintilor păriinti, în Sfânta Liturghie si în cărtile de slujbă ale
Sfintei Biserici. Sfânta Traditie ne vine de la sfintii apostoli si, după ei,
de la sfintii părinti; ea stă în cea mai strânsă legătură cu Sfânta Scriptură
si toti sfintii părinti ai Bisericii dau mărturie de netăgăduit -despre
adevăr-ul cuprins si necesitatea ei în cele ale dreptei noastre credinte.
Sfânta Traditie a fost si
este pretuită în aceeasi măsură ca si Sfânta Scriptură, de întreaga Biserică
Ortodoxă. Pe lângă sfintii părinti si vechii scriitori bisericesti dau mărturie
despre valoarea si însemnătatea ei.
Păzitoarea, tâlcuitoarea si
propovaduitoarea fără gres a Siintei Traditii, ca si a Sfintei Scripturi, este
Sfânta Biserică. Biserica Ortodoxă păstrează fără stirbire si nefalsificat
tezaurul Descoperirii dumnezeiesti al credintei noastre crestine. Iar
credinciosii îsi însusesc spre mântuire adevărurile credintei noastre crestine,
cuprinse în Sfânta Scriptură si Sfânta Traditie, în sânul Bisericii si
participând la viata si lucrarea Bisericii. Sfânta Scriptură spune, în acest
sens, următoarele: «Nu stiti, oare, că voi sunteti templu al lui Dumnezeu si că
Duhul lui Dumnezeu locuieste în voi ?» (1 Cor. VI, 16). De aceea, cine
nesocoteste Duhul lui Dumnezeu, acela rătăceste, nu urmează Sfintei Traditii.
LECTURĂ DIN SFINTII PĂRINTI
«Desi în lume limbile sunt deosebite, puterea Traditiei e una si
aceeasi. După cum soarele, zidirea lui Dumnezeu, e unul si aceiasi în toată
lumea, tot asa si propovăduirea adevărului se arată pretutindeni si luminează
pe toti oamenii, care vor să vină la cunostinta adevărului. Nici cel tare în
cuvânt dintre întâistătătorii Bisericilor nu va spune altceva, decât aceste invătături,
căci nimeni nu este peste învătătorul său» (Matei X, 24; Luca VI, 40), «nici
cel slab în cuvânt nu va împutina Traditia. Credinta fiind una si aceeasi, nici
cel care e în stare să vorbească mult despre ea nu o sporeste, nici cel care
vorbeste mai putin nu o împutineaza» (Sfântul Irine
Un comentariu:
Unde erau sectele voastre in sec.IV cand la 397 la Hipoo,Cartagina,Laodiceea se finaliza canonul Biblic iar in scrisorile Sf.Atanasie era confirmat acest canon scripturistic? Unde erau sectele voastre in perioada patristica a sfintilor parinti apostolici latini si greci ce sant in sinaxarele noastre,unde erati voi in perioada sinoadelor ecum. si a Bizantului ? Unde erati voi pana la M.Luther? Unde erati in perioada marilor voievozi aparatori ai B.O. impotriva paganilor? Unde erau sectele voastre inventate la 1900 toamna pana in sec.XIX? Crestinismul nu a aparut odata cu M.Luther si alti smintiti de sec.XIX si nici in Germania si SUA! Crestinismul a aparut in Ierusalim odata cu Biserica la Cincizecime apoi s-a raspandit prin Imperiul Roman de apus si rasarit-bizantul marturisit fiind de sfintii apostoli si sfintii Bisericii noastre care si-au si dat viata pt.credinta noastra si pe care ii cinstim caci Dumnezeu i-a cinstit pt.viata lor aleasa iar acesti sfinti ne bucura viata si ne umplu sinaxarele cu roadele lor caci pe Dumnezeu si Biserica lui au cinstit si acum se bucura cu ingerii ,puterile ceresti si toti sfintii de la intemeierea lumii fiind impreuna cu Dumnezeu in SLAVA IMPARATIEI VESNICE?!Noi santem crestini din timpuri vechi incepand cu Cincizecimea cand sectele voastre nici nu existau in istorie crestinismul ratacitilor nu a aparut nici in sec.XV si nici in sec.XIX-XX! Voi orbecaiti elucubrand pe aici incultilor! • Daca cunosti termenul grecest Orto-doxa , care inseamna dreapta cuvantare, dreapta slavire, dreapta credinta ai sa vezi ca il regasesti in Biblie....Ortodoxia este firea lui Dumnezeu care ne-o impartaseste in Biserica in sf.scripturi si in viata noastra prin Har.1 Timotei Cap.3 vs.15 si 16; v.15. Ca să ştii, dacă zăbovesc, cum trebuie să petreci în casa lui Dumnezeu, care este Biserica Dumnezeului celui viu, stâlp şi temelie a adevărului.
16. Şi cu adevărat, mare este taina dreptei credinţe: Dumnezeu S-a arătat în trup, S-a îndreptat în Duhul, a fost văzut de îngeri, S-a propovăduit între neamuri, a fost crezut în lume, S-a înălţat întru slavă. Aceasta fratilor este B.O.! V-a datBunul Dumnezeu ratiune dar o folositi prost si in slujba celui rau. Cat despre spalarea creierelor, este la ea acasa la secte...iar voi cu voie si fara voie deveniti manipulatori relationari...Ratiune are si dracu si este mai ascutita decat a noastra ca este duh dar la ce folos.....Voi credeti ca facerea lumii a fost dupa Luther sec.XV , de numai tineti cont de nimeni si nimic si ca Biblia atunci a aparut ? Va inselati! Ce ziceti este ortodoxa Biblia sau nu? Este Biserica ortodoxa sau nu? Este Dumnezeu ortodox sau nu? Acum mai ramane ca noi sa fim ortodocsi! Si asta e greu pt. toti.Cum este posibil ca in crestinism pe baza unei singure carti Biblia sa apara mai ales dupa reforma lui M.Luther 1517 mii si mii de denominatiuni sectare fiecare dand o interpretare cat mai ciudata acestei carti? Oare Lucrarea Sf.Duh este de dezbinare si nu de unitate? Oare poate fii Sf.Duh cel ce dezbina unitatea crestinilor daca acesta s-ar regasii in cartea numita Biblia?
Trimiteți un comentariu